måndag 20 juni 2011

Inte ens Strömsholm..






Bilder: Jag och Havanna, en häst jag hade för många år sedan..

Ja eftersom viruset har härjat i stallet och naturligtvis kom lagomt då Speedy skulle behöve verkas och skos om som han brukar. Men eftersom detta virus har gjort att hela stallet sats i karantärn, hela anläggningen på 60-70hästar är i karantärn. Nu verkar ingen häst vara sjuk av detta virus längre och alla hästar har vart helt feber fria och friska sedan i lördags. Det är ju karenstid på allt detta osv. Så man räknar 3 veckor från då den sista hästen vart feberfri/frisk. Så alltså ca 3veckor kvar, om nu detta håller i sig och alla är krya.

Men ingen hovslagare har velat komma ut då viruset har vart här och inte kommer komma hit heller förrän stallet fungerar normalt och det inte är isolerat längre.
Det är verkligen akut, vill ha ut hovis nu till Speedy. För Speedys hovar är verkligen A och O. Detta kan ju inte jag rå för, jag har ju faktiskt försökt med allt. Ringde till och med till Strömsholms regionalsjukhus för häst idag och bad de att få hit en hovslagare och även om jag kunde komma. Men eftersom vi har detta EVA-virus i stallet så måste de sanera och göra rent precis alal deras verktyg, kläder, bilar osv. + Att det finns en risk att föra smittan vidare.. Ja ni förstår nog hur hopplöst det är för mig. Kanske bara att vänta och dra ut på tiden tills Speedy får fixa sina hovar. Tur att jag har en EXTREMT bra hovslagare här nere, han är till och med bättre än Strömsholms bästa hovslagare. Har pratat med honom han vet att ahn väntar sig mycket jobb med hans hovar nu när det blivit utdraget nu pga. av smittan.
Men som han sa själv, ja du har försökt allt och vad ska man göra inegn har lust att komma ut under smittan och karantärn-tiden. Bara Le och se glad ut! Hmm... Ja, det verkar inte kunna gå att göra något nu. För detta virus kan vara dödligt för b.la föl. Därför är man väldigt försiktig. Jäkla virus.. Jäkla skit.. Grrr,, arg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din IP-adress sparas och kommentarer som anses stötande mot mig eller nära till mig raderas!