tisdag 14 juni 2011

Vårt stall isolerat i 3veckor, minst..

Igår åkte jag norrut i vårt avlånga land. För att hälsa mor och mina vänner. Speedy står på bete oh har gjort det sedan helgen och han har dessutom bara stått. Men imorse öppnade jag min mejl och fått av våran stallägare att både Stall 1 och stall 2 på anläggningen där jag ahr min häst har blivit isolerade, min häst ståpr i stall 2. Detta pga av en luftburensmitta som är väldigt smittsam. Två hästar i stall 1 har blivit drabbade, Sjukdomen ekvin virusarterit förkortas EVA. Viruset som orsakar sjukdomen heter ekvint arteritvirus och förkortas EAV. Ekvin = som har med häst att göra , arterit = inflammation i artärerna.

Men detta virus drabbar främst hingstar och föl, vi som har 8fölningar på anläggningen i år.

Symptom
Luftvägsinfektion orsakad av EAV kan vara svår att upptäcka, eftersom den virustyp som idag återfinns i Sverige ofta ger subkliniska symtom. Lindrig temperaturstegring och lindriga förkylningssymtom kan förekomma som enda tecken på sjukdom.

Vid klinisk sjukdom ses:
•Hög feber, upp till 41°C, som kan kvarstå i 2-9 dagar
•Luftvägsinfektion
•Nedsatt allmäntillstånd och aptit
•Ögoninflammation (så kallat ”pink eye”)
•Ödem i benen, under buken, i förhud och pung hos hingst och runt juvret hos sto
•Hästen kan röra sig stelt och små strimformiga blödningar i slemhinnorna kan ses

Dräktiga ston som smittas kastar oftast i slutet av den akuta infektionsfasen eller under konvalescensperioden på grund av inflammation i livmoder och fosterhinnor och sjunkande progesteronnivåer. Abort förekommer mellan 3:e och 10:e dräktighetsmånaden men även levandefödda, av infektionen svaga föl, ses.
-----
Så ni är vi isolerade, med tanke på hur många tränings/tävlingsryttare det finns på anläggningen så är det bara att ställa in allting flera veckor framåt. Vi får likaså inte använda Gårdens nya ridhus under isoleringen. Åhh hur blir det nu när jag ska ta dit EquiT igen och hovslagaren nästa vecka!!!! De kanske inte känner sig så sugna och komma om vi har en luftburensmitta.. THIS SUCKS!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din IP-adress sparas och kommentarer som anses stötande mot mig eller nära till mig raderas!