torsdag 10 mars 2011

Hovslagare..

Idag har hovslagaren vart här. Vilket brukar hända var 6:e vecka ungefär. Speedys hovar, speciellt bakhovar växer dubbelt så fort ungefär än vad dem ska göra. Han skjuter då ifrån i tån och blir väldigt låg i trakterna och därmed fel benställning. Därför är det extra viktigt med Speedy att han har hovslagaren här regelbundet och det går inte att skjuta på det 1-2veckor. För han är det ett måste! Medans Denni den andra hästen har helt andra typ av hovar, han skulle man kunna skjuta på 1-2veckor, men vilket jag inte gör.
.
Hästarnas hovar är extremt viktiga att sköta. "Ingen hov, ingen häst", som man brukar säga. Men eftersom Speedy nu lätt blir extremt låg i trakterna, har jag och min hovslagare kommit fram till en viss "lösning". Nästa gång han kommer är det dax för sommarskor. Vi kommer då kapa av halva, kanske lite mindre än halva bak skorna, längst ut. Vi kommer även ha en sorts liknande kilsula på bakfötterna som hjälper han upp i trakterna lite. Så han även får en mer korrekt benställning, bak.
.
Det är viktigt att ha en hovslagare som är bra, som kan komma på lösningar och samtidigt är lugn och samsad med hästarna i sin omgivning. Personen skall vara kunnig på sin sak.
.
Jag tycker verkligen jag har en bra hovslagare, vilket jag även är glad över. Hovslagarbristen är inget nytt. Det är ungefär 30 hovslagare för lite bara i Stockholms trakten. Så detta med hovslagar yrket, vore inget dumt. Det är ett så kallat framtidsyrke. Det är slitsamt för din kropp, inte de mest bästa arbetsställningarna du tvingas in på. Men vilket jobb är inte slitsamt egentligen? Kanske, kanske.. Vore detta något för mig? Jag blir 20 år på lördag, har ingenaning vad jag vill bli då jag blir stor. Men har funderat på att gå hovslagarutbildningen ett tag nu. Jag har i och för sig funderat på myct jag vill bli. Men kanske, kanske.. Jag ska kolla upp det hära med hovslagaryrket lite noggrannare. Kanske, kanske är något för mig ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din IP-adress sparas och kommentarer som anses stötande mot mig eller nära till mig raderas!