söndag 27 februari 2011

Tömkörning!

Bild lånad från Google.
Tömkörning.. Ja, visst har vet mn hur viktigt det är. Jag måste dock mdge att jag ä dålig på att tömköra, dels för at jag inte har någon tömkörningsgjord. Borde verklige införskaffa en jag vet..
Men dels för att nön riktigt har lärt mig på riktigt hur man tömkör. Har vell en hum om det men mer än så är det nog inte. En tömkörningskurs vore inte helt fel, inte en tömkörningsgjord heller för den delen. Har ju lånat av en kompis en tömkörningsgjord då jag väl tömkört. Men blir som sagt då inte lika ofta som jag önskade.
.
För från vad man har hört så är tömörning en väldigt allsidig övning som både kan ge häst och ryttare stor glädje. Som ryttare får du en annan förståelse för hästen och dess sätt att arbeta om du ser, och jobbar med hästen från marken.
.
Med kanske lite träning lär du dig se vareventuella problem sitter, alla hästar har ju inte den så kallade exeriören (som ex. min Speedy) på sin sida. Genom att variera ridning och tömkörning, avlastas hästens rygg och man kan unvika belastningsskador genom att successivt bygga upp ryggmuskulaturen utan ryttare.
.
Men sedan är du ju lätt att säga så här, men sedan at göra det praktiskt med häst är ju inte lika lätt som de låter. Detta är då något som jag vill förbättra mig på!
Hur ofta tömkör ni era hästar?

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tömkörning är ju också ett utmärkt sätt att utbilda hästen på, jag tömkörde Speedy ofta när vi hade honom. Han är jättesnäll och duktig:) Skolor och sidförande i trav va oftast inga problem, förutom när det rasar snö från taken, då blev det hux flux skolgalopp... ;)
    /Malin

    SvaraRadera

Din IP-adress sparas och kommentarer som anses stötande mot mig eller nära till mig raderas!