söndag 2 maj 2010

NH & Frihetsdressyr



Jag kan aldrig sluta att faschineras av NH (Natural horsemanship) och frihetsdressyr. Tror allt för många ryttare tänker bara på själva biten "ridningen", men hur är det egentligen med förtroendet från marken? Som är grunden för att kunna sitta på ryggen.

Goj är en charmig och speciell häst som jag tror lätt fångar ens hjärta, då han är otroligt vacker att se på. Vet inte mycket om hans bakgrund, förutom att han har vart fd. travhäst för många år sedan. Men på insidan är denna vackra varelse väldigt osäker både på sig själv och i sin omgivning. Tillitien har inte riktigt funnits där alla gånger, men nu när Jolly har åkt så skall jag jobba med honom inom både natural horsemanship och frihetsdressyr. Tror det skulle göra mycket gott för denna häst och även för hans tillit för människor och för allt i hans omgivning, så han kan slappna av mera.


Så mycket riktigt så stod allt detta på schemat idag och vi gjorde faktiskt ett litet framsteg, men vi har en lång väg att gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din IP-adress sparas och kommentarer som anses stötande mot mig eller nära till mig raderas!