lördag 6 mars 2010

svårlastad till lättltad!

Idag har jag en god nyhet att berätta er kära bloggläsare(Viodeon säger en hel del).

När jag hämtade Jolly för ca 3veckor sedan tror jag det är nu om inte snart 1månad sedan, så tog dte mer än 6timmar att lasta honom. Vi tog hem en duktig NH-människa som brukar hjälpa många med svårlastade/problem hästar. Det blev bättre, men henens strategi var rätt så jobbig och jag märkte att den inte funkade i längden så himla bra. Men hon hjälpte oss att bekräfta att mycket i den ponnyn sitter mentalt, vilket även Mona W. sa till mig. olly har fått mycket som han har velat igenom sina 14år i livet. Han har haft många små tjejjer som ägt honom och som inte vart tillräckligt kunniga och olly testar gärna sina ryttare och vill få "makten". Då när han har fått sin makt igenom diverse verkligen som dom väsrta bokningar jag sett och även ställt sig på bakbenen igenom att ha slängt av sina ryttare så har ahn hela tiden sålts vidare. Så denna ponny har alltid vunnit. Vilket har vart en otroligt stor utmaning för han testade och visade verkligen att "nej, jag skall inte in i den transporten bara för tat jag inte vill" när jag hämtade honom och redan där vinner ju hästen över en på marken och klart det sätter sig då amn sitter upp sedan också. Du är ledaren som ryttare/hästmänniska, inte hästen. Hästen skall respektera och vara dig trogen inte igenom att slänga av och bli ohanterbar. Men edtat har tyvärr denna ponny aldrig fått lärt sig, vilket gör detta till en tuff utmaning och en svår nöt att knäcka. Vilket är otroligt synd då han är lätt nog den finaste ponnyn jag ridit. Hna är verkligen en allround ponny spelar ingen roll han hoppar lika bra som han är derssyrponny. Välutbildad!

Jag ahr slitit och verkligen försökt fått denna ponny till att lyssna till mig, men hans uppmärksamht har hela tiden vart någonananstans och inte där den skall vara. Det vill jag verkligen att alal skall förstå det har atgit mig flera veckor att få in vissa knappar och verkligen förtså mig på honom mera. För detta är ingen barnponny, ingen liten ung tjej skulle nog ha kunskap till att bli hans ledare för allt sitter så mentalt. Du skall vara konsekvent men lugn med honom och det gäller alla hästar i allmänhet. Men hur somhelst så i söndags så tog det över 2timmar igen åh lasta Jolly, han hade redan på morgonen påväg till tävlingen tagit övertaget. Jag var stressad på morgonen och då tog han sin chans direkt!! Tog ca 3min att lasa honom dit, sdean på tävlingsbanan tog han övertaget, vilket den kära pubilken fick se då jag satt på en tokbockade häst com verkligen inte ville lyssna ihuvudtaget. Han hade redan vunnit vid lassningen. Påvägen ehm som sagt så blev det värre, allting trappades upp ännu ett steg han total vägrade att gå in i transporten, han var ur koncentration. Jag försökte med allt Nh-människan lärt oss för dom pengarna, men han tog övertaget. Det är svårt att förklara, han är inte som alal andra ponnyer då han testar och vill ta övertaget han kräver då verkligen sin ryttare och make till ponny då ahde jag aldrig stött på så det blev ju helt nytt för mig cokså och jag ahr mött på hästar som vart tjuriga och försökt ta övertaget men inte på detta vis. Dom har evrkligen gett sig, då amn bara oftats behöver säga till en gång sedan är det nog.

Jag vill tacka Mona som hjälpte oss en bit påvägen där med Jolly, vilket jag är otroligt tacksam över och för att du har en sådan otrolig hand med hästar! Sedan kom den andra underbara hästmänniskan och frågade efter ca 2timmar av lastning om vi behövde hjälp, och dte var ju verkligen det första vi behövde just i det läget. Vi behövde någonanans ord kunskap och sätt, vi behövde helt enklt pröva något nytt. Hon sa bara jg tycker inte ni skall lasta i NH-grimman. Hon tog av den och hämtade ett kedje grimskaft trädde det underhakan i vanliga grimman. Hon tog över Jolly, jollt protesterade och testade själklart hon ryckte till en gång rejältför att liksom få ahns uppmärksamhet och för att han ställde sig på bakbenen. Hon gjorde det en gång sedan trakade han in i transporten på en gång. Där stod vi helt mållösa coh förstod ingenting! Vi gjorde ju egentligen samma sak med Nh grimman + grimskaften men han tog inet till sig det tydligen ordentligt, eller ja det hade ju vi redan förstått men ändå.

Men baraför att det funkade då så behövde det inte funka för mig sedan. Så idag lasttränade jag Jolly och jag tädde bara kedjegrimskaftet under hakan. Han protesterade självklart, och ett litet ryck så fick jag hans uppmärksamhet och han kunde då såklart gå in i transprten, men jag fortsatt på Nh-människans metod ändå fats att jag bara hade ett kedjegrimskaft underhkan. Då målet är att ta så lite som möjligt och i slutänan kunna peka in sin häst bara i transporten att den skll kunna lasta sig själv. Men jag lät honom hursom helst inet gå in helt fats han ville. Det många gör felet är att dom bara tränar på att deras hästar skall in i transporten, dom tränar aldrig på att gå ut.jag lät han gå upp lite på rampen, stanade där klappade, berömde och sedan backade vi ett steg i taget, man skall kunna stanan mellan verje steg. Hästarna får inte rusa ut, för då vinner hästarna där tillslut cokså och då kommer dom ändå få övertaget i slut ändan ändå. Sedan när jag backat så fick han gå in något steg länge, och så backar jag ett steg i taget lugnt och stilla och så fortsätter ajg tills jag är helt inne. och då skall man knappt ta i hästen. Hästen skall självmant vela gå in. det skall vara något positivt med mycket beröm, prata mycket med hästen!

Tilllut så gick jolly in utan problem. Han har aldrig tidigare i sitt liv gått in så här fint och snällt i en transport, vad jag vet sedan tidigare ägare så hr dom använt upp till 3linor på samma gång och även masas människor omkring och en sop. En helt otroligt stressig milö och och väldigt uppjagande för hästen blir det. Inget positivt skulle jag säga. I slutet av våran lasträning så kunde han till och med gå in själv, då ajg bara stod på sidan. Men vi skall inte gå för fort fram oh ta ut så mycket i förksott för att kunna skicka in e häst så krävs det mer träning, nog för att han är "lättlastad" nu men i slutet Jolly gick och sänkte huvudet och tuggade bredvid mig han följde mig exemplariskt som en hund, hoppas nu att hans "testningar" i hoppningen kanske börjar utvecklar sig bättre nu cokså.

Han är inte samma ponny inom lastninegn från i början idag till nu. det går inte förklara!

Filmbevis har ni en liten kortis i filmen ovan också. Så svårt att förklara min lycka, min stolthet.

Lastingen är grunden och basen till allt, utan den så akdu inte göra någonting. Den är verkligen viktig och last problem är vnligt att stöta på och idag fick jag det verkligen bevisat allting går bara man vill! Älskade ponny!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din IP-adress sparas och kommentarer som anses stötande mot mig eller nära till mig raderas!