söndag 21 mars 2010

resultatet av lastträning = Mycket lyckat!

Film nedan: Jag berättar och visar hur jag lasttränar en liten del av det, sedan får ni se resultatet av att Goj går in i transporten igen! :D


Film nedan: Sista testet på att goj faktiskt går att lasta igen! :D


Jag kan bara säga såhär att jag kunde lasta Jolly själv idag till och med, Jolly är ju lättlastad nu men, ja jag vill ta nästa steg så jag faktiskt kan lasta och stänga där bak själv och dte kunde jag idag, men skall fortsätta träna på det! :D Men ändå blir så glad bara!! :D Kommer underlätta en hel del, då man åker på träningar och tävlingar själv etc.

sedan var det lastträningen av Goj han stod ju bara still på rampen innan och ville inte gå in. Han tittade över allt och var inte fokuserad på mig, ganska vanligt att edt är de som är problemet att hästen inte lyssnar coh att kommunkationen ej är bra. Bara det att jolly stegrade och gjorde diverse tidigare också pga av att han har vunnit och då blev han väldigt vis. Medans Goj inte har blivit lastad på ett tag och därför han har som "tappat" det lite och egentligen behövde lite träning igen bara! :)

Men när då han stod där på rampen, tittade åt alla hål och hästen inte alls är fokuserad på dig så först och främst skall hästen titta dit du skall gå. Sedan har jag vanlig grimma på hästen + ett kedje grimskaft, som jag trätt under hakan. Men man skall absolute inte använda det jag brukar behöva det en gång sedan kan jag festa kedjegrimskaftet som vanligt, som vilket grimskaft som helst. Så när han då stod där och absolute inte fokuserade på mig och vad han skulle göra så rycker jag till i kedjegrimskaftet för att liksom få hästen uppmärksamhet. Sedan kanske jag tar väldigt lätt i grimskaftet oftast då går hästen något steg, men jag går inte in hela vägen utan går in ngåot steg i taget, sedan backar jag ut ett steg i taget lugnt och försiktigt hela tiden till amn är helt framme. oftast brukar man bara behöva säga till en gång och sedan så behöver amn inte ens ta i grimskaftet hästen läser av dig på kroppspsråket.

Många tränar ju coksåpå att bara gå in i transporten, men lika viktigt som Yvonne lärde mig att gå ut. Så ett steg i taget bakåt sedan fram igen, sedan fortsätter man så. det rä svårt att förklara allt mycket lättare att visa. men har funkat super för mig och lastningen är faktsikt grunden och en bra förutsättning till allt! Den är viktigare än man tror..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Din IP-adress sparas och kommentarer som anses stötande mot mig eller nära till mig raderas!